Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Dan Tompkins je známý hlavně jako zpěvák britské djent party TESSERACT nebo prog metalových SKYHARBOR. Ale tendence zkoušet i jinou hudbu předvedl třeba v experimentálním projektu WHITE MOTH BLACK BUTTERFLY, kde plně uplatnil svoji přirozeně jemnou barvu hlasu, schopnost emotivního vokálního projevu, ale i skladatelskou potenci. A snahy hudbu nejen produkovat, ale i skládat, dovršil svými sólovými deskami. I když mluvit o deskách je zatím trochu nepřesné, letošní „Ruins“ je totiž jen jeho poněkud pozměněná a přepracovaná prvotina „Castles“.
Pokud byla deska „Castles“ často velmi intimním a do klidné emotivnosti utopeným dílem, těžícím z Danova specifického vokálu, neoddiskutovatelné schopnosti nacházet působivé melodie i budovat hezké aranže skladeb, pak „Ruins“ jde proti logice naznačené názvy desek. Hrady se nerozpadají na rozbité ruiny, ale naopak jsou přebudovány na vznosné zámky. Daniel zachoval základy i nosné stěny, ale změnil štukování a vývěsní štíty. Zůstaly tedy základní stavby skladeb i melodie, zachovány jsou texty a vokální projev zůstal také téměř beze změny. Zaznamenáme pouze občasné odchylky do agresivnějšího řevu jako třeba v druhé půlce „Tyrant“ nebo klipovky „Ruins“. Kromě názvů skladeb se však výrazně proměnily aranže včetně tempa, na „Castles“ dominantní elektronika šla do pozadí a nastoupily kytary, riffy a hutnější celkový zvuk. Daniel tím posunul své skladby někam na kompromisní hranici mezi uvolněnou vzdušností původní verze a kytarovou důrazností jeho domovských TESSERACT.
Proměna je tedy nakonec výrazná, „Ruins“ se stalo jednoznačným rockovým albem plným přesahů dále do metalu a djentu, o což se postarali také kytaroví hosté. V úvodní skladbě „Wounded Wings“ můžeme slyšet australského virtuaoza PLINI, závěrečnou „The Gift“, která je jako jediná novou skladbou, pak obohatil Matt Heafy z TRIVIUM. Za proměnou je jako spolutvůrce podepsán i Paul Ortiz alias CHIMP SPANNER. Všechny tyto aspekty posouvají desku do velmi působivé polohy a celkem silné melodie v novém provedení získávají na výraznosti.
Skladby na „Ruins“ získaly to, co jim chybělo v původním provedení, a to je dravost a živost. Nádherně se to projevuje především v prvních dvou skladbách, kdy „Wounded Wings“ je poháněná kytarovou bravurou od PLINI, titulní „Ruins“ zase těží z výborných melodií a dokonale stupňované aranže, kde se z klidnějšího úvodu postupně dostaneme k hrubému a vyhrocenému vyvrcholení. Trochu škoda, že další skladby už nejsou schopny tento vysoký standard udržet a postupně se propadají do jisté rutiny, ze které vytrhne až opět silně dynamická závěrečná „The Gift“. I když za zmínku stojí ještě minimálně hitová „Empty Vows“, která mi něčím ve své atmosféře připomněla Finy POETS OF THE FALL. Každopádně se Danovi povedlo vytěžit nově ze starého materiálu slušnou desku a mnohdy diskutabilní předělávání vlastních děl do nových verzí v tomto případě dopadlo úspěšně a rozhodně mělo smysl.
Dan Tompkins předělal svou prvotinu, obohatil kytarovou důrazností a vytěžil z materiálu maximum. Posunul tím své dílo blíže k posluchačům svých domovských TESSERACT.
1. Wounded Wings (feat. Plini)
2. Ruins
3. Tyrant
4. Stains of Betryal
5. Empty Vows
6. Sweet the Tongue
7. A Dark Kind of Angel
8. The Gift (feat. Matthew K Heafy)
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.